Skin Tags

Oorzaak

Anale huidflapjes kunnen ontstaan na dicht gestolde aambeien als gevolg van lang persen of zwangerschap. Ze worden dan ook vaak verward met aambeien, als het stolsel uiteindelijk is opgeruimd door het lichaam blijven uitgerekte huidplooien achter. Ze veroorzaken geen pijn of bloedverlies maar omdat de uitgerekte huidplooien moeilijk schoon te maken zijn, kunnen ze wel jeuk en irritatie veroorzaken.

Langdurig persen kan vaak voorkomen worden door voor een regelmatig ontlastingspatroon te zorgen waarbij de ontlasting niet al te hard is. Dit kan bevorderd worden door vezelrijk eten, voldoende vocht inname en lichaamsbeweging. Soms zijn deze maatregelen niet voldoende en is het nodig om laxantia voor te schrijven. Daarnaast is het uitermate belangrijk niet te lang op het toilet te blijven zitten.

Jeuk en irritatie kan eventueel verholpen worden door de anus met een nat washandje schoon te maken. Kant en klaar vochtig toiletpapier wordt afgeraden omdat dit de klachten juist kan verergeren!

Wanneer hygiënische maatregelen niet helpen, kunnen de skintags operatief worden verwijderd. Dit gebeurt onder lokale verdoving, narcose of een ruggenprik waarbij de huidplooien met een elektrisch mesje worden weggesneden. De ontstane wondjes worden open gelaten. De wondjes moeten uiteindelijk vanzelf genezen dit duurt meestal vier tot 8 weken. De eerste week na de behandeling kan zéér pijnlijk worden ervaren en kan een reden zijn om van de behandeling af te zien al naargelang de klachten die u ervaart van de skintags.

De behandeling moet soms gecombineerd worden met het schieten van bandjes om de hoger gelegen aambeien te behandelen. Zie ook Hemorroïden.