Seksuele klachten

Pijn bij het vrijen is voor sommige vrouwen een serieus probleem waar ze niet graag over praten. Veel gehoorde klachten zijn huidirritaties, urineverlies, blaasontsteking en buikpijn. Pijn bij het vrijen is voor veel vrouwen echter onnodig. Wij bieden vanuit verschillende disciplines een oplossing voor dit probleem.

VEEL VOORKOMENDE KLACHT
Pijn bij het vrijen komt vaak voor. 20% van de vrouwen (ook al bij 20-jarigen) heeft last van één of meerdere seksuele klachten. 5,5 % van deze vrouwen heeft last van pijn bij het vrijen (dyspareunie). Een derde van deze vrouwen zoekt hiervoor hulp.  Het kan gaan om pijnklachten bij de ingang van de vagina maar ook dieper in de buik/schede. Als u vaak pijn ervaart tijdens het vrijen is het logisch dat u minder zin krijgt om te vrijen. Het is niet ongebruikelijk dat de zin na verloop van tijd helemaal verdwijnt als gevolg van de pijnklachten.

PIJN BIJ DE INGANG VAN DE VAGINA
Veel vrouwen hebben last van branderige of schrijnende pijn bij de ingang van de vagina voor, tijdens of na het vrijen. Ook het plassen nadien kan nogal eens een branderig gevoel geven. Een mogelijk oorzaak van de pijn bij de vaginaopening kan zijn dat u onbewust de bekkenbodemspieren aanspant. Pijnklachten zijn vaak zowel oorzaak als gevolg van dit onbewuste aanspannen, waardoor de ingang van de vagina nauwer wordt. Zo ontstaat gemakkelijk een vicieuze cirkel: doordat het vrijen pijn doet is het logisch dat u een volgende keer bang bent dat het opnieuw pijn gaat doen. Bij deze gedachte wordt de vagina minder vochtig, wat weer leidt tot meer pijn.

DIEPE PIJN
Sommige vrouwen ervaren een diepe pijn in de buik of bekkenbodem tijdens het vrijen. Vaak treedt deze pijn alleen op bij een bepaalde houding. De diepe pijn kan ontstaan doordat de penis tegen de baarmoedermond aanstoot. Ook darmafwijkingen zoals een spastische dikke darm of gynaecologische aandoeningen (bijvoorbeeld endometriose) kunnen dit soort pijnklachten veroorzaken. Sommige vrouwen hebben buikpijn of bekkenbodempijn na de gemeenschap. Het kan dan gaan om een soort spierpijn, doordat de bekkenbodemspieren heel gespannen zijn geweest tijdens het vrijen.

samenwerking met seksuoloog en bekkenbodemfysiotherapeute:

Bij seksuologische problemen wordt eerst via een anamnese gekeken waar het probleem uit bestaat en hoe we u het beste kunnen helpen. Vaak is een “drie sporen beleid”  aangewezen:

a) een onderzoek door de gynaecologe om te kijken of er anatomische of ontstekings- of atrofie problemen zijn waardoor vrijen niet (meer) lukt

b) verwijzing naar met ons samenwerkende bekkenbodem-fysiotherapeuten, die hiervoor een goede opleiding hebben gehad en met u gaan werken aan het ontspannen en aanspannen van de bekkenbodem.

c) verwijzen indien geïndiceerd naar een met ons samenwerkende seksuoloog waar u (al dan niet met partner) verdere adviezen kunt krijgen.

Ter ondersteuning van het geheel verkopen wij indien nodig “pelottes”, staafjes van verschillende maten, die u bij u zelf kunt inbrengen om de schede op te rekken bij vaginisme,  vaginistische reacties of atrofie.