Menstruatiepijn

Veel vrouwen hebben last van hevig menstrueel bloedverlies, ook wel menorragie genoemd. De meeste vrouwen hebben er pas op latere leeftijd last van, vaak rondom de overgang. De overgang zorgt ervoor dat hormoonspiegels veranderen, waardoor de menstruatie heviger kan worden. Er zijn echter ook andere oorzaken aan te wijzen waardoor iemand heviger menstrueert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vleesbomen (goedaardige knobbels in de spierlaag van de baarmoeder) of poliepen (een uitstulping van het baarmoederslijmvlies). Veel bloedverlies geeft niet alleen lichamelijke gevolgen maar kan ook uw  sociale leven beïnvloeden. De gynaecoloog kan u vaak goed helpen om deze klacht te verhelpen. De gynaecoloog zal met u de verschillende behandelingsopties bespreken.

Behandeling: hormonale behandeling Hormonale geneesmiddelen met oestrogenen en/of progestagenen kunnen het baarmoederslijmvlies dunner maken en de hoeveelheid menstrueel bloedverlies verminderen. Deze behandelingsvorm wordt vaak al door de huisarts voorgeschreven. De meest bekende vorm van hormonale behandeling is de anticonceptiepil.

spiraaltje,  Het hormoon houdend spiraal (Mirena) is oorspronkelijk ontwikkeld als voorbehoedsmiddel. Het blijkt echter ook zeer effectief te zijn om menstrueel bloedverlies te verminderen. Dit is te danken aan het hormoon in de spiraal, levonorgestrel (een progestageen), dat de groei van baarmoederslijmvlies (endometrium) onderdrukt. Hierdoor wordt het baarmoederslijmvlies niet opgebouwd en wordt de hoeveelheid menstrueel bloedverlies minder. Bij een deel van de vrouwen blijft de menstruatie zelfs helemaal uit. Het spiraal bevat vele malen minder hormonen in vergelijking met de pil.

Het plaatsen is een eenvoudige ingreep en wordt vaak als enigszins onaangenaam ervaren, maar is niet heel pijnlijk. De ingreep gebeurt doorgaans zonder lokale verdoving. Het Mirena-spiraaltje heeft als belangrijkste bijwerking (weinig) tussentijds bloedverlies (vooral in de eerste maanden na het plaatsen).