Schimmel-/Kalknagel

Laserbehandeling van schimmelnagels (kalknagels)
Een schimmelnagel is een nagel die is aangetast door een schimmelinfectie. Dit wordt ook wel kalknagel genoemd. Schimmelnagels verkleuren, worden dikker en bros en zijn in sommige gevallen hinderlijk bij dagelijkse activiteiten.
De infectie kan ontstaan door:
een schimmelinfectie aan de voeten (opgelopen tijdens het sporten, zwemmen of in de sauna);
een warm en vochtig klimaat;
een beschadiging van de nagel;
een slechte doorbloeding van de voeten.
Het is een veelvoorkomende aandoening. Meestal betreft het de teennagels, vooral van de grote tenen. Maar ook de vingernagels kunnen aangetast zijn.

Behandelmogelijkheden
Tot voor kort was het moeilijk om schimmelnagels goed te behandelen. Het aanbrengen van zalf of vloeistoffen op de nagel leidt meestal niet tot het gewenste resultaat. Het gebruik van tabletten geeft vaak bijwerkingen en gaat meestal niet samen met het gebruik van andere medicijnen. De behandeling met tabletten duurt over het algemeen maanden tot een jaar, en ook dan is succes niet gegarandeerd.

DermatologieSommer_Kalknagel2

DermatologieSommer_kalknagel

Behandeling met laser
De nieuwste behandeling op het gebied van schimmelnagels is de laserbehandeling. Klinische studies tonen aan dat deze laserbehandeling een aanhoudende verbetering kan geven.
Tijdens de behandeling vernietigt het laserlicht de schimmels zonder de nagel, het nagelbed of de omliggende huid te beschadigen. De laser verhit alleen de nagel, waardoor de schimmels worden vernietigd. Deze warmte is voelbaar maar goed te verdragen.
Het aangetaste deel van de nagel groeit de volgende maanden uit en maakt plaats voor een gezonde nagel.

Aantal behandelingen
De schimmelnagels worden vier keer behandeld met steeds een tussenpoos van één tot drie weken. Na deze vier behandelingen wordt er een controle-afspraak gemaakt, soms wordt er dan nog een aanvullende behandeling geadviseerd. Meestal duurt het enkele maanden tot langer dan een jaar voordat de nagel weer gezond is. Hoe lang het duurt voordat u weer een gezonde nagel heeft, is afhankelijk van de uitgebreidheid van de schimmelinfectie en uw persoonlijke omstandigheden.

Diagnose
De dermatoloog wil allereerst vaststellen of het inderdaad om een schimmelinfectie van de nagels gaat. Daarom is het belangrijk om een verwijzing bij uw huisarts te vragen naar de dermatoloog. De behandelingsmogelijkheden zal de dermatoloog met u bespreken. Als u kiest voor een laserbehandeling dan wordt er hiervoor een serie van afspraken gemaakt die ongeveer 10 minuten duren.

Instructies voor de behandeling
U krijgt uitleg over de laserbehandeling en instructies over de maatregelen die u moet nemen om het beste resultaat te bereiken.

Instructies na de behandeling
Voor een goed resultaat is het belangrijk dat u ná de behandeling een nieuwe schimmelinfectie voorkomt. Houdt u zich daarom aan de volgende leefregels tot u weer gezonde nagels heeft.
Gebruik drie keer per week (maandag, woensdag, vrijdag) antischimmel crème rondom alle nagels en nagelriemen.
Knip één keer per week uw nagels kort en maak deze zo nodig glad met een vijl. Verwijder ‘dode’ huid rondom uw nagels met een nagelborstel.
Als u weer gezonde nagels heeft, is het van belang om nieuwe schimmelinfecties aan de voeten te voorkomen. Dit doet u door:
uw voeten goed af te drogen, ook tussen uw tenen;
slippers te dragen in openbare ruimtes zoals doucheruimtes, sauna’s en zwembaden
Krijgt u toch weer een schimmelinfectie, behandel deze dan met antischimmel creme

Vergoeding
Als u een verwijzing heeft van uw huisarts, wordt de behandeling en het consult vergoed door uw zorgverzekering.
Het gaat wel ten koste van uw eigen risico.