Huidkanker

Huidkanker is een toenemend probleem in de huidige maatschappij. Controle van de huid is dan ook belangrijk, om vroegtijdig huidkanker of huidafwijkingen, die huidkanker kunnen worden, te signaleren, en te behandelen.

Basaalcelcarcinoom (BCC)
Het basaalcelcarcinoom is een oppervlakkige vorm van huidkanker, die langzaam groeit en normaal gesproken niet uitbreidt via de bloed of lymfebanen. Een BCC is dus een plaatselijk probleem, en na behandeling is in de meeste gevallen de aandoening ook voor goed verwijderd. In een kleine percentage van de gevallen (afhankelijk van de behandeltechniek) kan de huidkanker nog eens terug komen. Daarom is controle na de ingreep ook wenselijk.

Plaveiselcelcarcinoom (PCC)
Een plaveiselcelcarcinoom van de huid gaat uit van de bovenste lagen van de huid. Over het algemeen groeit deze huidkanker snel en is in staat, om via bloed of lymfesysteem elders in het lichaam terecht te komen. Een goede behandeling voor het PCC is het wegsnijden van de aangedane huid met een kleine veiligheidsmarge eromheen. Hiervoor wordt de huid plaatselijk verdoofd. Op die manier is deze huidkanker over het algemeen goed en veilig te behandelen.

Maligne Melanoom (MM)
Het melanoom is vaak een gepigmenteerde huidkanker en valt op door zijn donkere kleur. Het kan een volledig nieuwe plek zijn of het melanoom ontstaat uit een eerde bestaande moedervlek. Er kunnen klachten zijn, zo als bijvoorbeeld plotselinge groei, jeuk, pijn of spontaan bloeden. Een melanoom kan echter ook weinig tot geen klachten veroorzaken. Daarom is regelmatige controle van de huid en het opmerken van veranderingen belangrijk om een melanoom vroeg op te sporen.

Meer informatie?
Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de website van kanker.nl Klik hier